Az a baj a hobbikkal, hogy hajlamosak elhatalmasodni az emberen. Mert ha valamit azért csinálunk, mert azt élvezzük, akkor ugyebár arra törekszünk, hogy ebből az élvezetből minél több jusson. Az ember már csak ilyen és erről igazán a feleségek mesélhetnének leginkább. Ők azok ugyanis, akik a mi hülyébbnél hülyébb hobbijainkat tűrik, több-kevesebb morgás mellett.
A felnőtt ember hobbija annyiban különbözik a gyerekétől, hogy nagyságrendekkel drágább. És ez szinte már axióma, bizonyítást nem igényel.
Ilyen hobbi a modellezés is, hiszen az RC helikopterekre is hamar kidobhat az ember pár százezret úgy, hogy igazán meg sem látszik.
Persze vannak kivételek, hiszen óriási helikoptert is lehet vásárolni töredék áron és erre jó példa az UDIRC U12-es, ezen tesztecske tárgya.
Akik ismernek korábbról, ismerik az újságírói múltamat is. Abbahagytam, mert meguntam, hogy a tesztek nagy része fizetett hirdetés, egyfajta bújtatott reklám. A teszter sokszor nem meri leírni a negatívumokat, mert akkor a gyártó vagy forgalmazó megharagszik és legközelebb nem ad tesztkészüléket, vagy esetleg csak az utolsók között, mikor már az ember nem árthat a terméknek az őszinteségével.
Nos, ezen béklyóktól megszabadulva én ebben a magán blogomban azt írok, amit akarok. A rosszat is, ha van.
Erősen kell keresgéljek, ha rosszat is szeretnék írni erről a gépről, mert igazán elvarázsolt.
Kezdjük az árával, ami a mai napon 22.990,- HUF áfával. Döbbent csend. Az ekkora gépet, azaz 53 centiméteres rotorátmérőjűt ezen ár nagyjából duplájáért csak megmutatják nekünk a legtöbb "szakosodott" modellboltban. Aztán tegyünk hozzá még vagy egy húszast, és akkor már elhozhatjuk. Talán. És ha azt hisszük, hogy ezért cserébe a "szakosodottaktól" a drágább géppel mindig jobb minőséget kapunk, hát illúzió. Ugyanazt a kínai cuccot sózzák ránk többnyire ott is, csak emitt beismerik. Hogy hol van az az emitt? Hát itt ni! Ide kattintva ugyanis megnézhetjük az árakat, megkívánjuk, aztán ha elmegyünk érte az Ázsiába (ismert még: Ázsia Center) alig húszezer felett vihetjük is haza. Hazaérve pedig elkezdődik a kaland.
Persze némi magyarázat az ár mellé: ez egy 3 csatornás helikopter, amely annyit tesz, hogy fel-le, előre-hátra és a tengely mentén oldalra tudunk vele fordulni. Oldalazni tehát nem tud, ehhez kellene a negyedik csatorna. Nincs. Helyette van viszont egy fél csatorna, amely a gépen elhelyezett világítást hivatott ki-bekapcsolni. Ez a világítás egyébként nagyon látványossá teszi a gépet, de ne szaladjunk előre.
A 3 csatorna mit jelent a gyakorlatban? Annyit, hogy a géppel nem lehet műrepülni, de az irányítása nagyon egyszerű. Én magam persze nem egy ekkora géppel gyakorolnék először, de akinek valaha volt már a kezében 3 csatornás (ismeretes még így is: 3 CH) helikopter, az ezzel a madárral is elboldogul. Kezes ugyanis, némi vezetői hibát is elvisel. Az élmény tehát nem az lesz, hogy folyton odavágjuk valamihez - mondjuk a földhöz leginkább - hanem az, hogy a bal kezünkkel csak a magasságra figyelünk, míg jobb kézzel a fordulásokért és a haladásért tudunk tenni valamit. A távirányítón négy trimmelő (finomhangoló) gombot találunk, ezek közül három hamis, nem működik. 3 csatornás helikopternél nincs is rájuk szükség, hiszen csak a gép forgását kell valahogy kiküszöböljük és erre elég egy finomhangoló gomb. Ha sikerült, a gép repül és mi meg örülünk. De minek tépem a számat, ha van videó is. Nézzük, aztán majd magyarázok (teljes képernyő, 1080-ban érdemes nézni...):
(Zene: Darude - Rush)
Ami elsőként látszik a videóból, hogy ezzel a helikopterrel ésszerű keretek között már akár szabadban is repülhetünk. Az ésszerűségre azért tennék hangsúlyt, mert a szél a mi nagy ellenségünk. Ha tehát nem mozognak a levelek a fán, akkor próbálkozhatunk, a kisebb légmozgásokat tudja a gép kezelni.
De miért lényeges ez?
Azért, mert ez egy koaxiális helikopter. Az ilyen, tengely a tengelyben típusú megoldások, amelyeknél a két rotor egymás felett helyezkedik el, nem nagyon szeretik a szelet. Az elméletbe ne menjünk nagyon bele, de elég annyit tudnunk, hogy hiába ilyen nagy ez a gép, nehéz (mondhatnám, lehetetlen) vele lekezelni a széllökéseket.
A 3 csatornás vezérlés miatt az előre haladás úgy történik, hogy a farkán elhelyezett rotor beindul, ezzel megdönti előre vagy hátra a gépet és az elkezd mozogni a kívánt irányba. Két megjegyzésem van ezzel kapcsolatban. Az első, hogy műrepülő mutatványokra ne számítsunk, hiszen nincs bolygótárcsa, nincsenek állítható dőlésszögű rotorok.
Az egy szem kis farokrotor szolgál a haladásra és ennyi. A másik megjegyzésem, hogy a farokrotornak is van energiaigénye, így ha mondjuk szél ellen küzdve folyamatosan mennie kell, akkor hamarabb lemerül a gép és emellett a farokrotor beindulásakor elvész némi energia a főrotorokról és enyhén esni kezd a gép. Ezt a süllyedést odafigyeléssel ki lehet korrigálni, de gyakorolni kell. Ha megszokjuk, akkor viszont egy jól irányítható gépet kapunk, amelyben van némi tartalék is. Azaz például egy kamerát is képes megemelni. Ne gondoljunk persze óriási kamerákra, Nekünk egy akciókamerát sikerült vele megemeltetni, de csak burkolat nélkül. Az alábbi videóban azt látjuk, ahogyan az elején küzd a gép a nehéz súllyal, aztán a kameraburkolat nélkül már szépen repül. Íme (ez is fullHD videó, érdemes teljes képernyőn nézni, 1080-ban):
(Zene: Cafe Del Mar - The blues)
A kép persze remeg egy kicsit, de mentségemre szolgáljon, hogy rögzítésre összesen néhány darab gyorsszorító állt rendelkezésemre, amelyekkel nem lehet rugalmas kapcsolatot létrehozni a kamera és a gép között, így a gép rázkódása átadódik a kamera házára is, ettől remeg a kép. Ha valaki amellett dönt, hogy ilyen géppel akarna videózni, gyártson le hozzá kamera rögzítést. Persze csak hobbi célra, mert ezzel a géppel profi felvétel nem készülhet, hiszen eleve 80 méteren kívül elvész a rádiókapcsolat. A repülős videót inkább érdekességnek szántam. Érdekesnek érdekes is...
Ami a gépet illeti, azért ne szaladjunk el amellett, hogy mennyire strapabíró is, főleg az árát tekintve. A ház eleve fém, ami megvédi a fogaskerekeket egy-egy zuhanásnál. A kabin csak esztétikai célokat szolgál, bár nem tudom, mekkorát kellene esni, hogy ez az erősen gumiszerű műanyag eltörjön. A farok is fém, meg is van támasztva segédrudakkal, így ez is stabil. A rotorok is bírják a kiképzést, pedig egyszer-kétszer sikerült velük eldőlni és némi növényzetet is nyírtunk, köztük egyszikűeket (pázsitot) és bokrokat is. Nem látszik meg a gépen.
Egyetlen sérülést sikerült rajta ejteni az egyhetes repkedés alatt, ezt pedig az összeakadó rotorok okozták a farok fémrúdján. Számomra érthetetlen okból egyszer ugyanis a rotorok valahogy összekoccantak (valószínűleg széllökés miatt) és az alsó rotor belevert a farok csövébe és ezen keletkezett egy milliméteres horpadás. A rotoroknak semmi baja, mégcsak kisebb bemaródások sincsenek rajtuk. Mindenesetre a dobozban van egy pár plusz rotor, ha nem lennénk ennyire szerencsések.
Ami mellett szintén nem szeretnék elszaladni és elébb már említettem, az a ledes világítás. Az első videóban látszanak a rotorfogaskerekek alatt elhelyezett, nagy fényerejű ledek. Nos ezekről annyit, hogy teljes sötétben is tökéletesen követhető a gép haladási iránya, hiszen mindkét oldalán ott ez a 4-4 led zöld fénnyel, az orrán ott egy fehér és a farkon végig több színes is van. Így tök sötétben is kivehető, hogy valami jön. Persze a forgatás helyén, éjjel megszaporodtak az ufóészlelések, de ez már csak így van faluhelyen. A viccet félretéve az oldalsó ledek két méteres magasságból 2-2 négyzetmétert simán bevilágítanak a talajon és beléjük nézni nem érdemes. Kikapcsolhatók, így nélkülük a nappali repülési idő nagyjából megduplázódik. Az ígért 8-10 perc valójában 10-15 perc is lehet attól függően, mennyit figurázunk. Az energiaellátásról egy 7,4 V-os li-po akksi gondoskodik, amely nem cserélhető (csak forrasztással) és amelyhez természetesen kapunk töltőt is. A töltő nagyjából 1 óra alatt telenyomja az akksit.
Negatívumok? Ígértem, de nehéz lesz betartani. Mondanám, hogy az alkatrész hiánytól félek, de magamat cáfolnám meg, hiszen a magyar forgalmazót (egyéb korábbi ügyekből) nem úgy ismerem, mint akik magukra hagynák az ügyfelet. Úgyhogy alkatrész-aggályom nincs főként azért sem, mert legtöbb modellboltba bemenve adott méretű fogaskereket vagy adott motort úgyis kapunk. Hiszen ők is Kínából hoznak (szinte) mindent, de ezt mintha írtam volna.
Ami nekem nem szimpi, az a 3 csatorna. Én ugyanis 4 csatornán tanultam repülni, a 3 CH nekem túl egyszerű és unalmas. 4 CH-val már lehet figurázni és én azt élvezem. A koaxiális kialakítás elébb leírt hátrányai mellett nekem még nagyon hiányzik a bolygótárcsás vezérlés. Persze ez eggyel kevesebb meghibásodási lehetőség, ami nem biztos, hogy hátrány.
A fix alsó rotor tehát csak emel és a tengely körüli mozgásban segít be (ezt a rotorok forgási sebességének különbségével oldják meg, ugyebár). Kicsit furcsa nekem a sok műanyag is a rotorok rögzítése körül, de ennek ellenére lötyögést mégsem tapasztaltam.
A távirányítóval is van bajom, főként a hatótávolságával. 80 méter nem túl sok, nekem legalábbis. Ha egy kicsit nagyobb antennát tettek volna rá és/vagy nagyobb teljesítményűre csinálták volna, az ember nyugodtabban engedné fel a magasba. Persze az is igaz, hogy a kezdő helikopteres úgysem meri nagyon messzire elröptetni, hiszen elveszítjük a térérzékelést és hamar meg lehet a baj. Úgyhogy ez a 80 méter akár elég is lehet.
Összegezve tehát a fő kérdés: kiknek és minek?
Erre szerencsére egyszerű a válasz, mert nyugodtan tudom ajánlani azoknak, akik ár/érték arányban egy jó gépet keresnek. Nagyon megéri ugyanis az árát. Azoknak is ajánlom, akik már kisebb géppel repültek és szeretnék megérezni az erőt és a nagyobb rotor-szelet. És hogy minek? Nos, ÉLVEZETRE. Nagyon szerethető gép ez és mérete miatt feltűnő. Könnyen repülhető így idegeskedni nem kell az irányítás miatt. És ha valaki esetleg reptetni akar egy kisebb kamerát, nos annak első próbálkozásra szuper.
Utóirat:
Mindennél beszédesebb az a tény, hogy az első videóban azért halkul néha el a helikopter hangja, mert kénytelen voltam a nem túl szalonképes bekiabálásokat kihalkítani. Amikor ugyanis én repültem, a többiektől folyamatosan a "K***a jó", a "B*****g, de király!" és hasonló bekiabálásokat lehetett hallani. Az ilyen reakciók pedig őszinték, de videóba nem valók.
Attól még persze ez egy "K***a jó helikopter" :)
Szia ! Ugyanezen vételi helyen érdemes venni hozzá tartalék akksit , amely igaz nem olcsó(6000Ft ). Nagyon megéri, mert cserével közel fél órát repkedhetünk ! Mj.: a teljes felöltéshez közel 3 óra kell.
VálaszTörlésAz akksi oldható csatlakozású , kengyeles rögzítésű . Üdv.B Miki
Nagyon jo a leirt szoveg. Most hozta a postas a gepet (aukcion vettem £4.20-ert), delutan megyunk a parkba, ha lennel szives megirni, milyen kamerat vegyek hozza.Pisti
VálaszTörlésGoPro HD Hero2 van rákötve.
TörlésKoszi a gyors valaszt. Hat, szel elvileg nem fujt, vagy legalabbis nem durvan, a gep megis inalt hatra minden felszallas utan.
TörlésÜdv:Szuper lett az írásod és a videók.A gép nevét,és beszerzése helyét ha leírnád,megköszönném.Nekem egy 4ch gépem van,de sajna a beállításokkal bajban vagyok(trimm),megy össze-vissza :(
VálaszTörlésElőre is köszi :)
Sziasztok!
VálaszTörlésVan egy 1méter20cm- es space explorer helim keresek hozzá rotor lapátot.
Nem találok sehol.A boltokat végig telefonáltam nem is hallottak ekkoráról.
Kb 53cm a lapát mérete.Aki tud irjon.
Tel:06202772574.Köszönettel.
Üdv! Aked ennek a modellnek szervíz lehetősége/ magyar forgalmazója/ alkatrész beszerző helye most is? ha kapo választ, előre is köszönöm.
VálaszTörlés