2012. február 9., csütörtök

3 csatorna vs. 4 csatorna

Nem nagyon találtam olyan magyar weboldalt, amely egyszerűen és érthetően elmagyarázná, mit is jelent a 3 és a 4 csatornás vezérlés és milyen különbségek vannak a repülésben.
Vagy ha találtam is, nem nagyon érthető. Hát megpróbálom összefoglalni, minden hókuszpókusz nélkül.
Az RC helikopter repülése két kar segítségével irányítható. Ezekkel a karokkal szabályozzuk a rotor fordulatát és így azt, hogy függőlegesen emelkedjen, süllyedjen vagy egy bizonyos magasságban maradjon. És ezekkel a karokkal szabályozzuk a haladását is, azaz azt, hogy előre, hátra, oldalra induljon el a gép.
A 3 csatornás modellnél kicsit egyszerűbb a képlet, hiszen egy funkció kimarad, így a helikopter viszonylag egyszerűen irányítható, hamar megtanulható és így a sikerélmény is garantált. 4 csatornás modelleknél sok-sok esés-kelés történik, mire a gép azt csinálja majd, amit mi szeretnénk. Miért?
A 3 csatornás modelleknél:
A bal kézre csak a rotor forgási sebességének szabályozása kerül, így a bal kezünkkel csak arra kell koncentráljunk, hogy a megfelelő magasságban tartsuk a helikoptert. Logikus ugye, hogy magasabb fordulat esetén a helikopter emelkedni fog, alacsonyabb fordulat esetén süllyedni. Ennél a típusnál a lebegés könnyen elsajátítható, hiszen ha magasabbra szeretnénk repülni, akkor előre toljuk a bal oldali kart ha pedig ereszkedni szeretnénk, akkor magunk felé húzzuk. 10 perc gyakorlással megvan és nem fogjuk sem a plafont karcolgatni, sem a padlónak vágódni.
A jobb kéz a 3 csatornás típusoknál szintén egyszerűbb helyzetben van, hiszen a kart előre tolva a helikopter a hosszirányú tengelye mentén kicsit megbillenve, előre kezd elindulni, míg a kart hátra húzva hátra billenve kezd hátrálni. Balra húzva a kart a függőleges tengely nem mozdul, és a helikopter úgy fordul balra, mintha egy zsinóron lógna és így fordítanánk el. Ugyanez a jobb oldali fordulás is.
Így aztán egy 3 csatornás modellnél csak azt kell fejben helyre raknunk, hogy amikor a helikopter velünk szemben repül, akkor merre is van a balra-jobbra és az előre-hátra. Mert ugye ilyenkor megfordul minden. Ez persze kis gyakorlással szintén elsajátítható, így gyakorlatilag 20 perc után a helikopterrel úgy röpülünk majd, mintha hónapok óta ezt csinálnánk. (Ez természetesen azokra a modellekre igaz, amiket felhasználó barátra hangoltak, de a boltokban szinte csak ilyennel találkozunk.)
Az eredmény tehát 3 csatornás helikopter esetében kézzel fogható, könnyen elérhető, szeretni fogjuk.
De! És ott az a fránya "de" megint. A 3 csatornás helikopter nem úgy repül, mint az igaziak, első rálátásra látjuk, hogy valami furcsa. Így aztán a hamar jött siker után hamar jött unalom is következik, amit csak egy 4 csatornás gép tud eloszlatni.
A 4 csatornás helikopter izgalmas, de előbb egy kis intermezzo:
Ha Magyarországon az ember bemegy egy modell boltba és helikoptert vásárol, nem is kérdeznek semmit, alapból Mode2 távirányítót adnak hozzá, a kétnormás távirányítót pedig szerelik-állítják is át Mode2-re. Hogy mi a különbség Mode1 és Mode2 között, arról majd később írok egy blogbejegyzést, ha sikerül Mode1-gyel is repülnöm kicsit. Addig maradjunk a Mode2 ismertetésénél, idehaza ezt repülik a legtöbben (állítólag).
Tehát a 4 csatornás Mode2 helikopter:
A bal kézre esik itt is az emelkedés-süllyedés, azaz a rotor fordulatszámát itt is a bal kezünkkel fogjuk szabályozni. A nehezítés az, hogy a 4 csatornás esetében a bal kézre esik a tengely körüli elfordulás is, azaz amit 3 CH esetén a jobb kezünkkel végeztünk, azt itt a bal kéz mozdulatainak finom összehangolásával kell végeznünk. A nehézség az ebben, hogy a kar mozgatásánál arra is kell figyeljünk, hogy a magasságot ne veszítsük vagy növeljük meg, mert ilyenkor plafon vagy padló ütközés lesz a vége. Ez már maga több órás gyakorlást igényel úgy, hogy közben a jobb kezünkkel is bűvészkedni kell.
Jobb kézen ugyanis megjelenik egy funkció, a negyedik csatorna által vezérelve. Ez pedig nem más, mint az oldalazás. A 4 csatornás helikopter esetén ugyanis a kar előre és hátra mozgatásával szintén előre és hátra dőlés és ezzel együtt haladás következik be, de oldalra húzásakor a helikopter nem oldalra fordul (ez átkerült a bal kézre), hanem oldalra dől és oldalazva kezd haladni. Azaz úgy viselkedik, mint egy igazi helikopter. Ez a funkció megint csak hosszú órák gyakorlásával sajátítható el, ami közben jó párszor oda fogjuk verni a gépet a bútorokhoz, beleakad a függönybe és nem egyszer el is veszti maga alól a levegőt és métereket zuhan. A hirtelen mozdulatokat ugyanis egyik helikopter sem szereti, a megbillenő helikopter pedig eleinte mindenkit megijeszt és kapkodás lesz a vége. Ha gyakorlunk és ügyesek is vagyunk, akkor is napok és sok kifogyasztott akkumulátor, nameg néhány törött alkatrész lesz a fizetség, mire szépen tudunk oldalazni is.
A 4 csatornás helikopternél nehezíti a feladatot az is, hogy soha nem végezhetők a mozgások külön-külön, mindegyik hatással van a másikra. Azaz mielőtt oldalazni kezdenénk, azt is meg kell nézzük, a gép orra éppen merre áll, hiszen ha például nekünk balra halad a helikopter és mi balra akarunk oldalazni, akkor felénk fog megindulni és az orcánkba fog repülni. Az pedig ember legyen a talpán, aki egy vele szemben lebegő helikopter esetében azonnal tudja, melyik is a bal-jobb dőlés, bal-jobb forgás és merre van az előre-hátra.
Sok-sok gyakorlás, mire ezek átmennek rutinná és ahogy járás közben sem gondolkodunk, hogy bal-jobb-bal-jobb, úgy a géppel tett mozdulatok is átmennek automatikusba. Szuper dolog az emberi agy.
És ha ez így van, akkor jönnek ezen mozgások kombinációi, azaz a balra forgás közben emelkedés és balra dőlés, vagy a jobbra forgás közben süllyedés és jobbra dőlés, vagy sorolhatnám.
Megéri szenvedni a 4 csatornás helikopterekkel? A határozott válaszom az, hogy IGEN!
Hamarabb meg lehet tanulni a 3 csatornással repülni és kisebb gyerekeknek nem is ajánlok márt. Nem célunk ugyanis megutáltatni a gyerekkel az egész műfajt. A 3 csatornás helikopter viszont olyan, mint a biciklin a pótkerék. Érdemes megtanulni pótkerék nélkül bringázni? Nem kérdés. Érdemes tehát megtanulni 4 csatornással röpülni? Ez sem kérdés...
A 4 csatornás RC helikopterek repülése ugyanis nagyon hasonlít - kinézetre - az igazi helikopterek repüléséhez, nagyon szuper trükköket lehet velük csinálni. Soha nem unja meg az ember őket, mindig tartogatnak kihívásokat és típusonként változik, hogy a különböző mozgások és rotorállások miként hatnak a helikopter mozgására. És ez nagyon izgalmas, teljesen kikapcsolja az embert.
Vezetés közben nem csak a helikopter száll, hanem az összes gondunk is, messzire, el.

3 megjegyzés:

  1. Szia!

    Egyet nem tudok még. Mi a különbség a 3,5 csatornás és 4 csatornás RC-k között ?

    Egyébként a cikk nagyon hasznos volt :) Köszi előre is.

    VálaszTörlés
  2. a 3 és fél csatornás csak egy kereskedelmi fogás.
    az egy olyan 3 csatornás amiben van egy plusz bekapcsolási lehetőség, pl. kamerát lámpát bekapcsol, ami jó, szép, de ne azért válasszik a drágább gépet mert de jó, nem 3 hanem 3.5 hanem azért mert igen, én ezért fizetni akarok, hogy bekapcsolhatok rajta valamit mert nekem ez tetszik.

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm a hasznos infókat, tényleg egyszerűen fogalmaztál, de ugyanakkor érthető és lényegre törő! Nem régiben kaptam egy 3 CH-at használtan ( bocs, 3,5 CH, mert tudtam kapcsolgatni a világítást), de arra pont elég volt az is, h megfertőzzön. :) Az ugyanis tönkre ment, rendeltem egy másikat, de az már 4 CH lesz csak az a gond, h az még szállítás alatt van. :( Egy WLtoys v911-es modell, fórumok és videók alapján választottam, remélem jól döntöttem!

    VálaszTörlés